TORT WIELKANOCNY z kopcem kreta




Biszkopt ciemny(2 blaty fi 26cm):
Składniki:
  •  6 jajek
  •  180g cukru kryształ
  •  115g mąki ryżowej
  •  30g mąki ziemniaczanej
  •  15g mąki z tapioki
  •  30g kakao
Białka ubijamy (miksujemy) na puszystą sztywną pianę.
 Następnie w 4-5 partiach dodajemy cukier cały czas miksując na wysokich obrotach. 
Kiedy otrzymamy lśniącą sztywną pianę (miksujemy ok. 4 minut aż rozpuści się cukier) zmniejszamy obroty o połowę i dodajemy po jednym żółtku (każde kolejne wtedy aż pierwsze się zmiksuje z białkami).

   Po zmiksowaniu białek z żółtkami wyłączamy mikser i dodajemy przesianą mąkę z kakao. Delikatnie mieszamy szpatułką do połączenia się składników.

   Gotową masę przekładamy na wyłożoną papierem do pieczenia formę i wstawiamy do nagrzanego do 180 stopni piekarnika (grzałki góra/dół). 
Biszkopt pieczemy ok. 30-35 minut (do suchego patyczka). 
Po upieczeniu wyciągamy biszkopt z piekarnika i studzimy na kratce.

   Tak upieczony biszkopt bez problemów powinniśmy przeciąć na dwie bądź trzy części.


Biszkopt jasny (1 blat fi 26cm ):
Składniki  : 
  • 3 jajka rozm. "L"
  • 90g cukru kryształu
  • 65 g mąki ryżowej
  • 20g mąki ziemniaczanej
  • 10g tapioki
  • szczypta soli

Białka jaj oddzielić od żółtek .
Do białek dodać szczyptę soli . 
Ubijać białka na najwyższych obrotach miksera gdy uzyskamy sztywna pianę dodać malutkimi porcjami ( to ważne aby sypać po trochu )  cukier i ubijać tak długo,
 aż kryształki cukru nie będą wyczuwalne , następnie dodajemy kolejni po 1 żóltku , 
gdy jedno żółtko dobrze połączy się z białkami dopiero wtedy dodajemy kolejne żółtko aż wykorzystamy wszystkie żółtka .
 Wyłączyć mikser - nie będzie nam już potrzeby .
   Wszystkie mąki przesiać do masy jajecznej i bardzo delikatnie drewnianą łopatka wymieszać ciasto na biszkopt . 
Gdy składniki się połączą przelać do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia . 
Ja swój biszkopt upiekłam w rancie bez papieru , nie natłuszczałam rantu .
    Piec w 175stop. C ok 35min



Żelka truskawkowa:
  • 400 gr mrożonych truskawek 
  • 50 gr cukru
  • 2 galaretki truskawkowe 

Truskawki wrzucić do garnuszka , dodać cukier i 2 łyżki wody.
 Na bardzo małym ogniu ciągle mieszając czekamy aż truskawki się rozgotują .
Następnie przetrzeć przez sitko, aby oddzielić drobne pesteczki i ewentualne grudki.

W oddzielnej misce rozpuścić  dwie galaretki w ok 200 ml wrzącej wody, dokładnie wymieszać.
Galaretki dodać do ciepłych truskawek i mieszać do połączenia składników .

Tortownicę ( 24cm ) wyłożyć folią spożywczą . 
Na folię wylać naszą żelkę .
Żelkę wstawić na kilka godzin do lodówki do czasu aż stężeje .


Krem śmietanowo - mascarponowy:
  • 500 ml śmietanki 36%
  • 2 opak mascarpone
  • 6 łyżek cukru
Śmietanę ubić na najwyższych obrotach miksera z cukrem . Gdy śmietana będzie sztywna dodać mascarpone i delikatnie miksować aż do czasu połączenia składników.


Konfitura porzeczkowa:
  • 0,5 kg czarnej porzeczki
  • 250 g cukru
  • 1/4 opakowania pektyny (u mnie dżemix Celiko)


Porzeczkę zmiksować a następnie wymieszać z pektyną umieszczoną w garnuszku.
 Zagotować ciągle mieszając .
 Dodać cukier i dokładnie wymieszać .
 Gotować wszystko razem 2-3 minuty.

Krem Kopiec Kreta:

Krem wykonałam w/g przepisu podanym na opakowaniu.







Ciasto Kopiec Kreta:

Ciasto upiekłam w/g przepisu podanym na opakowaniu .
Ostudzone ciasto pokruszyłam i obsypałam wierzch tortu jako atrapa ziemi.


Dodatkowo :
  • 5 bananów
  • sok wyciśnięty z 2 cytryn
Każdy z biszkoptów w trakcie składania tortu  nasączyłam wodą zmieszaną z sokiem z 1 cytryny.
Sok z 1 cytryny rozrobiłam w ok 600ml wody.
Sokiem z drugiej cytryny skropiłam banany dzięki czemu nie ściemniały.

Tort składam w wysokim rancie i chłodzę kilkanaście godzin w lodówce .
Po tym czasie tort tynkuję .
Tort otynkowałam masą śmietanową - mascarponową.

Tynk śmietanowo - mascarponowy:
  • 500 ml śmietanki 36%
  • 2 opak mascarpone
  • 6 łyżek cukru
Śmietanę ubić na najwyższych obrotach miksera z cukrem . Gdy śmietana będzie sztywna dodać mascarpone i delikatnie miksować aż do czasu połączenia składników.




Tort składałam w następującej kolejności:
- biszkopt ciemny
- 1/2 konfitury z czarnej porzeczki
- 1/3 kremu śmietanowo - mascarponowego
- żelka truskawkowa
1/3 kremu śmietanowo - mascarponowego
biszkopt jasny
-1/2 kremu Kopiec Kreta
- banany 
-1/2 kremu Kopiec Kreta
- biszkopt ciemny
1/3 kremu śmietanowo - mascarponowego




Ozdoby:
  • Masa cukrowa firmy Kelmy (kolor zielony,pistacjowy,pomarańczowy , biały, szary , różowy , cielisty, czarny , brązowy )

Ozdoby wykonałam ręcznie 





Tort w przekroju:


Smacznego!

Komentarze