KARTACZE Suwalskie


Składniki :
  • 10 kg ziemniaków surowych obranych i przeciśniętych przez praskę / kombajn - maja być starte , po odciśnięciu uzyskamy ok 6kg
  • 1kg ziemniaków ugotowanych w obierkach
  • 1kg mięsa (łopatka ugotowana w przyprawach - kilka szt. ziela angielskiego, 3 liście laurowe , łyżeczka majeranku ,sól i pieprz )
  • 2 jajka (możemy pominąć )
  • boczek ok 400gr
  • cebula 2szt 
  • olej 

     Ugotować łopatkę w kawałku w przyprawach (do miękkości), 
Ugotowane mięso pokroić na kawałki i zmielić .
 Doprawiłam zmieloną łopatkę "kucharkiem" bezglutenowym (można też użyć soli i pieprzu) .
    Ja dodaje do mięsa mielonego 2 surowe jajka , ale nie jest to konieczne .
Ugotowane ziemniaki (ostudzone) obieramy i przeciskamy przez maszynkę do mielenia mięsa 
 (u mnie sitko nr 6).
    
Surowe starte ziemniaki (u mnie maszynka tzw. tarka Litewska ) 
Przeciśnięte ziemniaki przeciskamy przez gęstą pieluchę  .
    Po odciśnięciu ziemniaków w odciśniętej wodzie pojawi się skrobia , 
tą skrobię wyjmujemy z wody i dodajemy do tych odciśniętych ziemniaków
 ( dzięki temu kartacze nie rozpadną się podczas gotowania).

    Ważymy ziemniaki gotowane oraz surowe - stosunek ziemniaków ma być taki aby na 6kg surowych odciśniętych ziemniaków dodać 1kg ugotowanych 
( więcej spowoduje ze kartacze rozpadną się podczas gotowania ).

 Czyli gdy odcisnęłam ziemniaki surowe uzyskałam z 10kg ok 6kg surowej masy którą połączyłam z 1kg ugotowanych i zmielonych ziemniaków , posoliłam do smaku próbując.
 Z tak powstałej masy ziemniaków biorę porcje (wielkości dłoni ) i lepie kluski z mięsem w środku .
W dużym garnku gotuje wodę ( posolona do smaku ) z 2 łyżkami mąki ziemniaczanej 
( kartacze nie rozpadną się przy gotowaniu ) 
.
     Kartacze wrzucam do mocno gotującej się wody . 
Gotować ok 30-40 minut nie mieszam w trakcie gotowania !!! 
Mieszam dopiero pod koniec ,a raczej zanurzam te kartacze które były na wierzchu w wodzie .

     Boczek i cebulę ( ewentualnie samą cebulkę) kroję w małą kostkę , smażę na oleju na złoto .
 Polewam ugotowane kartacze.

Smacznego!



Komentarze